Jälleen yksi kesän kohokohta takana. Ripari.

Kivaahan siellä oli, kiitos loistavan luokkahenkemme ja upeiden isosten, mutta silti tuntui kuin joku asia olisi jäänyt pois. Odotinko sitten liikoja, mutta oli oudon haikea olo koko riparin ajan. Aivan kuin en olisi tajunnut olevani siellä. Riparin jälkeen kun kipusin kaverini vanhempien autoon ja se lähti kaasuttamaan pois sieltä kauniista leirintäpaikalta, tuli surullinen olo: "Tässäkö se sitten oli?"

Pappimme sanoi, että ripari on yksi elämän kohokohdista. "Onko kaikki elämän kohokohdat näin laimeita?" me mietittiin tyttöjen kanssa yöllä, kun hiljaisuuden ajankohta oli mennyt jo monta tuntia sitten. Toivotaan, että ei.

Olin todella iloisella päällä, kun pääsin vihdoin kotiin. Minulle ja veljelle oli luvattu omat huoneet tänä kesänä, mutta vierailuiltana äiti sanoi minulle, että huoneeni ei ole vielä valmis. Olin hieman pettynyt, sillä odotin, että se olisi valmis kun tulisin leiriltä.
Kotiini saavuttua ihailin veljeni valmista huonetta ja itku pyrki silmiini. En malttanut odottaa, että saisin oman huoneeni. Äitini ja isäni kehotti minua kurkistamaan huoneeseeni, ja leukani loksahti paikoiltaan: kaikki oli maalattu kuten halusin, kaikki oli valmista - se oli minun huoneeni. Pöydällä lojui kauan kinuamani Playstation 2, lahja veljeltäni ja hänen tyttöystävältään. Vastoin tapojani purskahdin heidän nähden itkuun ja en saanut sanaa suustani. Pieni itkuinen kiitos silti riitti vanhemmilleni.

Kaikki oli jotenkin erilaista, kun saavuin kotiini ja sulkeiduin yksin huoneeseeni. Tuntui, kuin olisin kasvanut silmissä - en fyysisesti, vaan henkisesti. Kaikki oli hyvin.